معرفی افکارسنجی

 افکارسنجی
واحد افکارسنجی مرکز جامع ارتباطات مردمی با هدف ارتقا و افزایش کارایی خدمات آستان قدس رضوی در ارتباط با زائران و مجاوران، از زمان تأسیس، اقدام به انجام نظرسنجی در حوزه‌های مختلف نموده است. از سال 1397 با جذب خادمیاران و تحولات اساسی در این واحد، علاوه بر افزایش حجم نظرسنجی‌ها، دامنه کاری خود را گسترش داده است. 
موضوعات مورد بررسی در واحد افکارسنجی حول محور مراسمات، خدمات، برنامه‌ها و سیاست‌های کلان و...، در حوزه‌های مختلف کاری آستان قدس بوده است. در این فعالیت‌ها رویکرد آسیب‌شناسی، رضایت‌سنجی، نیازسنجی، ذائقه‌سنجی و... مدنظربوده است.
در واحد افکارسنجی طی سال‌های گذشته با هدف جلب نظرات متخصصین، نشست‌هایی با حضور کارکنان آستان قدس رضوی، خادمان حرم مطهر، بازاریان، دانشجویان، مسئولان هیئت‌های مذهبی، تاکسی‌رانان، موکب داران مسیر زائران حرم مطهر رضوی، معتکفین در مسجد جامع گوهرشاد، خادمیاران و پرسشگران حوزه افکارسنجی و... برگزار شده است.
مهم‌ترین اقدامات
توجه به مصاحبه‌های عمیق و افکارسنجی‌های کیفی نقش مؤثری در بالا بردن سطح افکارسنجی‌ها و در نتیجه نزدیک شدن نتایج به واقعیت داشته است. این نشست‌ها به عنوان حلقه تکمیل کننده افکارسنجی‌ها، با حضور نخبگان و متخصصان در حوزه‌ها و موضوعات مرتبط با فعالیت‌های آستان قدس رضوی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.
شاخص‌ترین نظرسنجی‌های افکارسنجی صورت گرفته در سال 1400 
- سنجش میزان رضایت زائران و مجاوران از مراسمات برگزار شده در حرم مطهر رضوی
- سنجش عملکرد برنامه‌های رسانه‌ای حرم رضوی ویژه ماه مبارک رمضان
- سنجش میزان شناخت و رضایت زائران وشهروندان مشهدی از سامانه پاسخگویی تلفن ملی 138
- سنجش میزان رضایت زائران از فضاآرایی حرم مطهر در اعیاد نظرسنجی از زائران درباره نحوه بهسازی صحن‌آزادی در حرم مطهر رضوی
- بررسی رفتار خرید سوغات زائران شهر مشهد در نوروز 1400
- سنجش کاربری صحن‌های حرم مطهر از دیدگاه زائران
- سنجش میزان رضایت زائران از المان گنبد خضرا صحن پیامبر‌اعظم‌(ص) و تغییرنام صحن جامع رضوی به صحن پیامبر اعظم(ص)(در راستای تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمد(ص))
 - سنجش میزان رضایت زائران از بسته‌های افطاری ساده (طی اقدامی و در شرایط شیوع بیماری کرونا، آستان قدس رضوی بر این شد که این سنت حسنه افطاری دادن که هرساله در حرم مطهر برگزار می‌شد را این‌بار به صورت بسته‌های افطاری ساده در حرم مطهر و در سطح شهر توزیع کنند). 
- سنجش دیدگاه زائران در خصوص وقف و تمایل به انجام آن
- سنجش میزان رضایت نیازمندان از توزیع غذای متبرک و بسته‌های معیشتی
- تحلیل ثانویه سخنران‌ها و مداحی‌های برگزار شده در حرم در طول سال های 1400-1398
- بررسی تمایل مادران به استفاده از محصولات بهداشتی رضوی
- نگرش سنجی و رفتار‌‌شناسی زیارت شهروندان مشهدی با حجم نمونه 8 هزار نفر که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های در حال انجام سال 1400 می‌باشد.

افکارسنجی


گزارشات هفتگی ازتاریخ 22 الی 28 آبان ماه
تعداد 1353 پیام مردمی توسط خادمیاران بصورت حضوری جمع‌آوری شده است. تعداد 1360 پیام در سامانه سپاس ثبت شده است. 
درهفته‌ی گذشته نظرسنجی زیر انجام گردید:
تعداد 1250 پرسشنامه در رابطه با نظرسنجی عطر و مقایسه شیوه زیارت در ایام کرونا و قبل از آن گردآوری شده است. 
موضوع نظرسنجی: مقایسه‌ای بر نقاط ضعف و قوت زیارت روضه منوره در دوران کرونا و قبل از آن (فاز دوم)بود همچنین گردآوری اطلاعات این نظرسنجی به شکل حضوری انجام شد. 

به فرآیند نظرسنجی در واحد افکارسنجی از طریق نظرسنجی مفصل، نظرسنجی نیمه مفصل،چهره به چهره، و مشاهده‌گری، درسه قالب کلان، میانه و خرد انجام می‌شود.

نظرسنجی مفصل
به فرآیند سنجش افکارعمومی در ارتباط با یک مسئله یا یک موضوع خاص در راستای شناسایی نیازها و مشکلات اطلاق می‌شود.
نظرسنجی ها در سه قالب کلان، میانه و خرد انجام می‌شود.
نظرسنجی مفصل کلان در سطح کشور یا سایر استان‌ها، نظرسنجی میانه در سطح شهر مشهد و حومه‌ها و نظرسنجی خرد در حرم مطهر رضوی انجام می‎‌شود.
اجرای این نظرسنجی در واحد افکارسنجی به مراتب اهمیت بیشتری برای سازمان دارد. در تمام مراحل کار ناظر و مدیر پروژه بر کار نظارت دارند. این نظرسنجی با اهداف مشخص موضوع مورد نظر را بررسی می‌کند.
اجرای این طرح‌ها در واحد افکارسنجی آستان قدس با توان خادمیاران آموزش دیده و پرسشگران متخصص و حرفه‌ای در طی چند روز انجام می‌شود.افکارسنجی

نظرسنجی نیمه مفصل
از سال 1398 در کنار نظرسنجی‌های مفصل، انجام نظرسنجی‌های هفتگی مدنظر قرار گرفت. این نظرسنجی‌ها، بر روی مهم‌ترین و به روز‌ترین مسائل آستان قدس رضوی که انجام آن‌ها در بازه زمانی کوتاه‌تر و با تعداد سوالات کمتر با حجم نمونه بیشتر نسبت به نظرسنجی‌های مفصل، قابل انجام می‌باشد، تمرکز می‌کند.
 جمع‌آوری اطلاعات این نظرسنجی با کمک نیروی خادمیار انجام می‌گیرد. گردآوری اطلاعات در واحد افکارسنجی، به سه شیوه کمی، کیفی و نشست‌های تخصصی انجام پذیرفت و ابزارها نیز مبتنی بر مشاهده و تهیه عکس، مصاحبه (پرسشنامه) کمّی حضوری، تلفنی، آنلاین، مصاحبه‌های کیفی از جمله مصاحبه عمیق و تکنیک های گروه‌های کانونی می‌باشد.

نظرسنجی تلفنی
یکی از شاخص‌ترین شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات در واحد افکارسنجی، نظرسنجی تلفنی است، که به عنوان راهکاری در ایام کرونایی تدارک دیده تقویت شد، انجام نظرسنجی تلفنی و تبدیل شدن به یکی از قطب‌های نظرسنجی به شیوه تلفنی در شرق کشور بوده است. بعد از راه‌اندازی این نوع نظرسنجی 40 نظرسنجی با تعداد پرسشنامه 24988 به صورت تلفنی انجام شد.

جمع آوری انتقادات و پیشنهادات به صورت چهره به چهره
در این طرح برای نخستین بار در حرم مطهر، خادمیاران واحد افکارسنجی همه روزه به میان مردم و زائران در صحن‌ها و رواق‌ها رفته و به صورت چهره به چهره، به دریافت پیشنهادات و انتقادات ایشان پرداخته‌اند. این شیوه که با استقبال مردمی همراه بوده، باعث شد تا اشخاصی که پتانسیل پیشنهاد یا انتقاد داشته ولی به محل مرکز جامع ارتباطات مردمی مراجعه نمی‌کنند نیز نظرات خود را ارائه دهند.


مشاهده‌گری
یکی از روش‌های جمع‌آوری و تکمیل کننده اطلاعات در موضوعات مختلف واحد افکارسنجی، مشاهده نیروهای خادمیار آموزش دیده و پرسشگران متخصص در حین انجام کار می‌باشد. واحد افکارسنجی از ابتدا به گردآوری مشاهدات و تصاویر از مشکلات کوچک و بزرگ زائران در حرم مطهر مبادرت ورزیده تا بتواند تصویر واقعی و مستند از مسائل و مشکلات ایشان و همچنین تعاملات بین آستان قدس رضوی با زائران، کارکنان، خادمان، سایر اقشار و گروه‌ها ارائه نماید. معمولا طرح موضوع در پیام‌های مردمی صورت می‌پذیرد و مستندسازی توسط خادمیاران این حوزه. البته رسالت دیگر این مشاهدات جهت ثبت تغییرات در حرم مطهر جهت اطلاع رسانی به مخاطبان می‌باشد.

شاخص‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته در سال99
مهم‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته در سال 99 در هفت حوزه، در خصوص شیوع ویروس کرونا و بررسی دیدگاه زائران در ارتباط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حرم مطهر رضوی، بازگشایی حرم مطهر، بازگشایی رواق‌های حرم مطهر و بازگشایی روضه منوره بوده است.
•    انجام نظرسنجی در ایام کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
•    ایجاد بستر نظرسنجی تلفنی و تبدیل شدن به یکی از قطب های نظرسنجی به شیوه تلفنی در شرق کشور با اجرای بیش از 30 نظرسنجی
•    انجام نظرسنجی به صورت مطالعات مقطعی و مطالعات چند مرحله ای و زمان‌دار
•   اشراف به درگاه‌های گوناگون ارتباط مردمی و داشتن قویترین پشتوانه داده‌های کلان نظرات مردمی و ارائه گزارشات دوره‌ای به تولیت معزز، حوزه‌ها و کمک به تصمیم‌گیری مدیران
تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مراکز نظرسنجی از نظر ابزار، تعداد پروژه، نیرو، دامنه فعالیت

واحد افکارسنجی

نظرسنجی‌های انجام شده از بهمن 97 تا بهمن 99
تعدا پرسشنامه تکمیل شده 154633 مورد
تعداد کلیه نظرسنجی‌ها 196 مورد
تعداد نظرسنجی‌ها در شرایط کرونا 72 مورد
تعداد نظرسنجی‌های تلفنی 32 مورد

مهم ترین نظرسنجی‌های انجام شده در سال 1399 افکارسنجی
•سنجش عملکرد برنامه های رسانه ای حرم رضوی ویژه ماه مبارک رمضان
•    سنجش میزان شناخت زائران و مجاوران از سامانه پاسخگویی تلفنی 138
•    سنجش میزان رضایت مراجعین از میزهای خدمت تبلیغ چهره به چهره
•    سنجش میزان شناخت زائران و مجاوران از روش های وقف و نذر و تمایل آن ها برای اجرای آن
•    رضایت سنجی و نگرش سنجی محصولات رضوی از دیدگاه زائران و مجاوران
•    سنجش میزان رضایت زائران و مجاوران از مراسمات حرم مطهر رضوی
•    سنجش نگرش زائران در خصوص تغییر نام صحن جامع رضوی
•    سنجش دیدگاه خدام رضوی در ارتباط با حجاب و پوشش زائران در حرم مطهر رضوی
•    بررسی دیدگاه زائران در ارتباط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی در زمان شیوع ویروس کرونا
•    بسته بودن و بازگشایی حرم مطهر رضوی
•    بازگشایی رواق‌های حرم مطهر رضوی و بازگشایی روضه منوره